Pagina's

10 juni 2011

Very Cherry!

 

Deze tijd van het jaar worden de kersen rijp. Het afgelopen weekend heb ik mijn eerste kersen van het jaar gegeten bij vrienden in Zeeland. Zo zacht zoet en heel erg sappig! Ik kreeg de kersen niet meer uit mijn hoofd en moest er iets mee maken. Op naar de groetenboer dus!


Al een tijd spookte ‘kersen clafoutis’ door mijn hoofd het was alleen nog wachten op rijpe kersen. Eindelijk was het zover. Een ‘clafoutis’ is een frans dessert afkomstig uit de streek Limousin. De traditionele ‘clafoutis’ wordt gemaakt met kersen. Je kan de gebakken ‘flan’ ook met andere fruitsoorten maken zoals appels, pruimen of bosbessen.



Ook wilde ik een keer proberen met een betere camera foto’s te maken. Ik mocht van een vriend zijn camera lenen. De foto’s zijn het resultaat ervan.


Recept:
400 gram kersen
3 dl melk
80 gr suiker
3 eieren
2 tl vanille-essence
zout
70 gr bloem
poedersuiker


Verwarm de oven voor op 170 graden. Vet een taartvorm in. 

Doe de  melk, suiker, vanille-essence ,eieren, snufje zout en bloem in deze volgorde in de blender. Zet de blender een minuut 1 op volle kracht aan.

In de originele recepten halen ze pitten niet uit de kersen maar zelf heb ik dat wel gedaan.
Verdeel de kersen over de vorm en giet voorzichtig het beslag erbij. Bak ongeveer 40 minuten.

Het lekkerste is de ‘clafoutis’ als hij nog een beetje warm is. Strooi er voor het serveren poedersuiker overheen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten