Pagina's

11 april 2011

Citroen Cupcakes




De lente roept om citroen! Het is een van mijn lievelings smaken. Ik hou van  gebakjes zoals lemon merengue pie tot citroen kwark. Alles met citroen vind ik lekker! De frisse smaak past perfect bij de lente. Gelukkig heeft mijn lokale groente boertje heel erg mooie citroenen.

Een van mijn favoriete blogs 'Not so humble pie' kwam met een heerlijke citroen cake met citroen glazuur. Ik dacht daar kan ik ook cupcakes van maken. Ik heb haar recept genomen en er kwamen ongeveer 24 cupcakes uit. Je kan het recept ook halveren mocht je denken dat je zelf in de verleiding zou komen om ze dan ook echt alle 24 op te eten.


Je kunt het recept op haar blog terug lezen maar ik zal het ook nog in het Nederlands uit typen. http://notsohumblepie.blogspot.com/2011/04/french-lemon-poppy-seed-loaf.html

240 gr bloem
¾ tl bakpoeder
½ tl zout
156 gr boter, gesmolten en een beetje afgekoeld
60 gr slagroom
geraspt citroen schil  van 2 citroenen
3 el maanzaad
4 eieren
250 suiker

citroen glazuur:
70 gr poedersuiker
1-2 el citroensap

Verwarm de oven op 180 graden.

Zeef de bloem, bakpoeder en zout. Zet weg.

In een andere kom, mix de gesmolten boter, slagroom, citroen rasp en maanzaad. Als de boter hard wordt warm het dan voorzichtig op zodat het een beetje vloeibaar is en zet weg.

Mix de eieren en suiker in de kom van de mixer op gemiddeld hoge snelheid tot het licht en fluffy is. Dit duurt ongeveer 4 a 6 minuten. Met een hand mixer misschien iets langer.

Vouw voorzichtig met een rubberen spatel het bloem mengsel voor de eieren tot het net is gemixed. Vouw dan voorzichtig het bloem en ei mengsel door de boter en maanzaad mengsel. Zorg dat het boter en maanzaad mengsel een beetje vloeibaar is.

Vul je cake vormpjes ¾ met het beslag en zet ze in de oven. Ze zijn ongeveer na 20 minuten klaar. Als een tandenstoker schoon uit de cakejes komt dan is hij gaar.

Mix de poedersuiker en citroensap tot een glad glazuur. Als de cakejes een beetje zijn afgekoeld kan je het glazuur er overheen doen.

Enjoy! 

1 opmerking:

  1. Eindelijk is de lente er weer en kan ik volop citroen gebakjes maken! De maanzaad zal erg lekker zijn geweest erin!

    BeantwoordenVerwijderen