Pagina's

11 mei 2011

Tiramisu I do I do I do oeee!



Als klein kind was ik al gek op tiramisu. Wanneer ik uit school kwam en mijn ouders waren nog niet thuis dan liep ik meteen naar de koelkast om die mega grote bak tiramisu eruit te halen. Hapje voor hapje genoot ik van die mascarpone crème met zompige cake. Eigenlijk heel erg gek voor een kind om dit lekker te vinden aangezien er koffie en alcohol in zit. Ook wanneer ik in een restaurant tiramisu op de kaart zie staan kan ik me zelden in houden om dit hemelse toetje te bestellen. Zelfs mijn vriend Christiaan neemt het voor me mee als hij zonder mij uit eten gaat! Als dat geen echte liefde is ;)

Een tijdje geleden was ik al van plan mijn favoriete dessert te maken maar toen ik in de kast op zoek ging naar de lange vingers waren ze weg! Later heeft mijn huis kabouter opgebiecht dat hij ze allemaal zelf had opgegeten. De bak mascarpone was wel in de koelkast blijven staan en kwam steeds dichterbij de houdbaarheidsdatum in de buurt. Het werd nu echt tijd om Tiramisu te maken voordat ik de mascarpone kon weg gooien.

Gelukkig is dit toetje maken geen tijd rovende bezigheid maar zelf heel erg snel! 

Recept:

Voor 6 glaasjes

1 bakje mascarpone 250 gram
37,5 gram suiker + een eetlepel extra
2,5 eierdooier
62,5 slagroom
4 el marsala
75 ml sterke koffie
12 lange vingers
cacao poeder om te bestrooien


Klop met een mixer de eierdooiers en suiker tot een bleke luchtige crème. Roer met een vork de mascarpone los en mix door de eierdooier creme. In een tweede kom mix de slagroom met een eetlepel suiker tot hij lobbig is en mix de eierdooier mascarpone crème met de slagroom tot een geheel en zet eventueel even in de koelkast nu je bezig gaat met de lange vingers.

Giet de koffie en marsala in een diep bord en doop een lange vinger er in. Verdeel deze eventueel in stukje op de bodem van het glas. Doe dit voor alle 6 de glaasjes. Lepel er nu een laag mascarpone creme op. Doop de resterende lange vingers in de koffie en leg ze op het mascarpone mengels. Verdeel nu de rest van het mascarpone mengsel over de glaasjes en bestrooi ze als laatste met cacao. Dek ze af met vershoudfolie en zet ze minimaal 2 uur in de koelkast.

Omdat dit recept rauwe eieren bevat raad ik aan dit binnen een dag te gebruiken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten